De digitale mogelijkheden zijn in vele gevallen een verrijking voor de samenleving, maar brengt ook dreigingen met zich mee. Hoewel er vele mogelijkheden zijn om zaken digitaal te beveiligen, blijkt steeds weer dat hackers in staat zijn om de codes te breken, waardoor organisaties of personen in de problemen komen. Zelfs de nationale overheid waarschuwt dat systemen uit kunnen vallen.
50PLUS blijft ervoor pleiten dat conventionele alternatieven moeten blijven bestaan. Dit betekent dat gemeente ook bereikbaar blijft via telefoon en aan de balie en ook dat betaling met contant geld mogelijk is.
In het sociale medialandschap zijn ook grote verleidingen. Bewoners kunnen ook makkelijk verleid worden door de alom aanwezigen algoritmes. Belangrijk is dat de bewoners objectieve informatie blijven ontvangen van de overheid. Ook de publieke omroep en zeker de lokale publieke omroepen hebben hier een belangrijke positie in. Bij de laatste aanbesteding heeft 50PLUS ervoor gezorgd, dat ook aandacht blijft voor het lokale dialect.
De inzet van 50PLUS Maastricht richt zich op:
Veilige Communicatie & Technologie
- In de gemeentelijke communicatie wordt rekening gehouden met eenvoudig en begrijpelijk taalgebruik.
- Communicatie ook geschikt voor inwoners die beschikken over geen of beperkte digitale vaardigheden. Oog hebben voor mensen die niet internet – en computervaardig zijn.
- Voorlichting aan risicogroepen op gevaren van internetfraude in bibliotheken actief communiceren.
- Altijd niet-digitale alternatieven hebben voor digibeten en digifoben.
- Het betalen met contact geld moet mogelijk blijven.
Media
- De lokale omroep richt zich op lokale evenementen, problematiek en lokale politiek.
- De lokale omroep heeft veel meer aandacht voor de streektaal of dialect.
- De communicatie via betrouwbare en veilige communicatiemiddelen zoals het 45-jarige teletekst.
- Geen subsidie aan commerciële partijen in de lokale media.