IEDEREEN MOET ZIJN BAANTJE KRIJGEN - COALITIE
50PLUS heeft kennis genomen van het teleurstellende advies van de verkenner. Wederom wordt een te brede coalitie gevormd waar 4 van de 6 partijen niet noodzakelijk zijn voor een meerderheid en dus niet coalitiepartijen weinig invloed hebben op het beleid.
Er wordt door deze partijen geen waarde gehecht aan de uitslag van de verkiezingen want de verliezers schuiven weer gewoon aan bij de coalitie ook al ben je 40% van je zetels kwijt.
Misschien een reden waarom de burger niet gaat stemmen!
Hieronder het advies dat 50PLUS heeft gegeven:
50PLUS ziet verschillende opties. Zij hebben de voorkeur voor een coalitie van ‘niet verliezers’. CDA, D66, VVD, GL, Volt. Dit zijn 21 zetels.
Om te komen tot een keuze is een belangrijk afwegingscriterium volgens 50PLUS: vertrouwen in de politiek. Dus welke variant is daarbij het meest ondersteunend.
Als je verloren hebt als partij, zou je niet in de coalitie moeten zitten.
Een minder voor de hand liggende variant zou kunnen zijn: CDA, D66, VVD, GL, PvdA. Dit zijn 22 zetels.
Als 50PLUS kan ondersteunen om te komen tot een stabiel bestuur, bijvoorbeeld bij een minderheidsvariant, dan wil 50PLUS eventueel hierbij helpen. Inhoudelijk zijn er met bovenstaande ‘niet verliezers’ wel verschillen. 50PLUS ziet zichzelf de komende periode constructieve oppositie voeren.