12-07-2024

50PLUS stelt vragen over parkeeroverlast Lindenkruis

Aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht Postbus 1992 6201 BZ MAASTRICHT Maastricht 11 juli 2024
Betreft: Schriftelijke vragen 50PLUS - Extra parkeeroverlast door werkzaamheden Lindenkruis.

Geacht college,

Partij 50PLUS Maastricht ontvangt meldingen van bewoners van met name Herbenusstraat en Hoogfrankrijk i.v.m. extra parkeeroverlast vanwege werkzaamheden aan en bij het Lindenkruis. Volgens omwonenden is de extra parkeeroverlast het gevolg van het ontbreken van enkele verkeersborden (zone P-vergunninghouders. Parking permits only).

Het betreft :
- Het ontbreken van een verkeersbord bij het inrijden van de Herbenusstraat vanaf de Brusselsestraat.
- Het ontbreken van een (tijdelijk) verkeersbord bij het inrijden van Hoogfrankrijk vanaf de Capucijnenstraat.
- Voor extra verwarring zorgt het verkeersbord: “Einde zone vergunninghouders” bij het links afslaan op de Capucijnenstraat naar Hoogfrankrijk.
- Het op de verkeerde plaats staan van het verkeersbord na het inrijden van Hoogfrankrijk vanaf de Herbenusstraat.

Omwonenden geven aan dat binnen het parkeervergunninggebied altijd wel een parkeerplaats te vinden is, doch de afstand tussen gevonden parkeerplek en huisadres ver uit elkaar kan liggen. Meerdere omwonenden hebben een melding gedaan via de app: Mijn Gemeente. Dit melden heeft niet het gewenste resultaat gehad!

1) Is het college het met 50PLUS eens dat vergunninghouders zoveel mogelijk in de ‘eigen” straat moeten kunnen parkeren? Zo neen, waarom niet?
2) Het blijkt dat het bij het onterecht parkeren vaak gaat om buitenlandse kentekens. Vergunninghouders betalen bijna 350 euro per jaar om te mogen parkeren 
    Bent u het met 50PLUS dat de bewoners ervan uit mogen gaan dat gehandhaafd wordt op foutparkeerders?
3) Hoeveel overtredingen zijn door team handhaving geconstateerd sinds 1 januari 2024 dit gespreid naar maand?
4) Sociale controle blijkt (niet meer) mogelijk vanwege het afschaffen van een parkeerkaart. Welke mogelijkheden zijn er om te zien of een auto wel of niet terecht een parkeerplaats
    inneemt? 
5) Is het college bereid een extra verkeersbord te plaatsen waarop vermeld wordt dat het een parkeerzone betreft met enkele plaatsen voor betaald parkeren? Te weten bij het inrijden
    van de Herbenusstraat vanaf de Brusselsestraat. Zo nee, waarom niet?
6) Is het college bereid een extra verkeersbord RVV E09 te plaatsen bij het inrijden van Hoogfrankrijk vanaf de Capucijnenstraat? Zo nee, waarom niet?
7) Is het college bereid het verkeersbord (RVV E09) in Hoogfrankrijk (pakweg 50 meter na het inrijden van de straat) te verplaatsen naar het kruispunt Laagfrankrijk/Hoogfranrijk-
    Herbenusstraat en dit bord duidelijk zichtbaar te plaatsen aan de kruising bij het inrijden van Hoogfrankrijk? Zo nee, waarom niet?

Namens de fractie van partij 50PLUS Maastricht,

zie ook